Toppturer

Hjelledalstind og Falketind speiler seg i Koldedalsvannet

Uranostind (2157 moh)

Uranostind er ofte kalt Jotunheimens vakreste tind og  er best tilgjengelig fra Uranosbreen. For øvrig en tur som også er populær med ski på vinteren. Du kan velge å gå fra Tyinholmen eller korte inn noe ved å kjøre inn Koldedalen. Ruten er ansett for å være middels tung der en følger veien oppover mot breen på østsiden av tjern 1518, og innover breen på høyre side. Breutstyr er en selvfølge over breen. Ruten går opp i skaret mellom Uranostinden og Slingsbytinden. Derfra i ur helt til topps på hovedtoppen.

Uranostraversen krever klatreutstyr. Fra anleggsveien i Koldedalen går du på merket sti opp til osen av Uradalsvannet. Elva må steingås. Hold så til høyre for fjellknausen på 1450 m og følg stien mot nord oppover fjellryggen. Det er smalt og luftig over de to fortoppene som begge er høyere enn 2000 meter.

Se mer på UT.no: Uranostind

Falketind (2067 moh)

I dag anbefales det først og fremst å ta”pionerruta” for å bestige Falketind. Dette er ruta som ble valgt av førstebestigerne i 1820. Årsaken er at den alternative ruten er blitt svært utsatt for steinsprang. Denne turen krever både breutstyr og klatreerfaring (ta kontakt hvis du ønsker guide: 61 36 78 88). Ta av ved hytta i enden av veien i Koldedalen og gå opp på høyre side av elven, over Falkebreen og inn til østveggen. Ruten går opp rett til høyre der eggen knekker ned på sitt laveste. Her klyver man oppover en renne før en traverserer ut til høyre for så videre til topps. På toppen av østveggen kan det være en liten snøfonn du må forsere, i hvert fall tidlig i sesongen. Vel oppe følger man veien videre sørover langs stupet og opp til topps.

Se mer på UT.no: Falketind

Hjelledalstind  (1889 moh)

Hjelledalstind danner den majestetiske venstre portalen, der Falketind er den dominerende høyre portalen i ”porten” inn til Morka Koldedalen. Til tross for at Hjelledalstind er et flott fjell, er den langt mindre besøkt enn sin storebror, Falketind. Turen er kortere, men opp fra Koldedalen får du en brutal start med en del hundre meter kraftig stigning. Oppe på sadelen mellom Koldedalstind og Hjelledalstind ligger en liten bre som også kan ha sprekker noen steder. Isøks og stegjern anbefales. Mot selve toppen kan det bli luftig, noe som krever klyving. Opp fra Koldedalen og helt til topps går det gjerne 4 timer, noe mindre ned igjen hvis man velger å skli nedover på snøfonnene, som gjerne ligger der tidlig i sesongen.